Lääke piratismiin: myykää, älkää taistelko tuulimyllyjä vastaan

May 26th, 2011 by Kollektiivi

Uutta hallitusta odotellessa tekijänoikeusjärjestöt käyvät jälleen taistoon piratismia vastaan. Musiikkituottajat – IFPI Finland on vaatimassa nettioperaattori Elisaa sensuroimaan Piratebayn Suomessa, ja tekijänoikeuskerho TTVK Ry peesaa. Elokuvantekijöinä me odotamme innoissamme viihteen nettimyynnin nousua, mutta tämä uusin tempaus ei herätä meissä edelleenkään kovin suurta luottamusta siihen, että järjestöissä oltaisiin digilevityksen ongelmista tai haasteista ajan tasalla.

Blogauksessa voisi selittää pitkät pätkät siitä, miten kuutamolla tekijänoikeusjärjestöt ovat netin tekniikasta, mutta itse kukin voi lukea sen itse vaikkapa MikroPC:n haastattelusta. Varsinainen ongelma löytyy kuitenkin IFPI:n Lauri Rechardtin seuraavasta kommentista: (lähde: TTVK)

”Odotimme ja toivoimme, että Pirate Bay:n ylläpitäjät olisivat lopettaneet palvelun viimeistään marraskuussa 2010 annetun Svean hovioikeuden rikostuomion jälkeen”, toteaa Musiikkituottajia edustava Lauri Rechardt. ”Näin ei tapahtunut, vaan palvelun käyttäjämäärät Suomessa ovat päinvastoin kasvaneet. Laillisen online -markkinan kehittäminen ei Suomessa onnistu, jos Pirate Bay:n kaltaisten laittomien palvelujen annetaan vapaasti jatkaa toimintaansa. Olemme aloittaneet voimassa olevan lainsäädännön mahdollistamat toimet alan työpaikkojen ja digitaalisten palveluiden kehityksen turvaamiseksi” jatkaa Rechardt.

Tekijänoikeusjärjestöjen asenne piratismin kukistamiseen on koomisen nurinkurinen; samalla logiikalla julkista liikennettä ei voida kehittää, ennenkuin yksityisautot on hävitetty Suomesta. Suostuisitko sinä kävelemään töihin kolme vuotta, kun autoilu on kielletty ja metro kulkee vasta rautatieaseman ja Kampin väliä?

Ainoa tapa taistella tehokkaasti piratismia vastaan on tarjota kuluttajille helppokäyttöisiä ja edullisia palveluita, sekä kuunnella asiakkaita. Maailmanlaajuisesti musiikin, kirjojen, pelien ja muun materiaalin digitaalinen kauppa on ollut jatkuvassa kasvussa, joten väitteet piratismin haitallisesta vaikutuksesta digimarkkinoihin ovat aika hataralla pohjalla. Oma haasteensa tosin on sen PR-vaurion korjaamisessa, jonka esimerkiksi sisältöteollisuuden kohtuuttomat korvausvaateet ovat kuluttajien asenteisiin aiheuttaneet – ja ketäs siitä on syyttäminen? Vihje: tässä eivät auta pelottelu ja syyllistäminen, vaan kuluttajan kannustaminen.

Ironista kyllä, suurin este kotimaisten innovatiivisten digipalveluiden kehitykseen tuntuvat olevan joustamattomat tekijänoikeusjärjestöt. Viimeisin hyvä esimerkki tästä on kuluttajien keskuudessa erittäin suosittu TVkaista-palvelu, historiallisemmin kuoliaaksi rahastettu mobiili-TV. Kuluttajat rakastavat TVkaistaa, joka nyt halutaan nurin, ja tilalle tarjotaan… mitä? TV-kanavien sivuilla olevia postikortin kokoisia pikselimössö-videosoittimia, jotka eivät toimi ulkomailla?

Sen sijaan, että TVkaistaa lähdettäisiin kaatamaan, sen kanssa pitäisi kaikin keinoin pyrkiä tekemään molempia osapuolia hyödyttävää yhteistyötä. Kuluttajat löytävät joka tapauksessa keinon katsoa tätäkin sisältöä, ja on tekijänoikeuspuolen valinta, onko lähde laillinen vai laiton. Mikäli korvaustariffit ovat niin suuret ja säännökset niin kankeat, että ne tappavat uudet innovatiiviset levityskanavat, vika on tässä vaiheessa tariffeissa ja säännöksissä. Mitä jos annettaisiin ihmisten maksaa ja kehitettäisiin niitä uusia ansaintakanavia?

Allekirjoittaneet tienaavat elantonsa viihde- ja media-alalla ja tekijänoikeuskorvauksista, ja toivoisivat kovasti, ettei heidän asiakkaitaan suututettaisi enää pahemmin.

- Janos Honkonen
- Timo Vuorensola
- Jarmo Puskala
- Pekka Ollula

English summary: The Finnish chapter of IFPI and a local antipiracy outfit try to get an internet operator to block Piratebay, and claim that developing digital distribution services is impossible before piracy is eradicated. We disagree especially with the latter point: you should make it as easy as possible for people to buy what you have to sell, and make it as easy as possible to develop new distribution channels and revenue models.

  • Facebook
  • Twitter
  • Digg
  • Reddit
  • MySpace
  • Tumblr
  • del.icio.us

35 Responses to “Lääke piratismiin: myykää, älkää taistelko tuulimyllyjä vastaan”

  1. Jaap says:

    To quote Wolfgang Höss:
    ”Und dann fegen wir alle diese Piraten von die weltkarte” :P

    Here in The Netherlands the anti-piracy organization did exactly the same… and they losed in court!
    Blocking sites doesn’t work, even plans for child pornography filters have now been sent to the trashbin, as they’re simply not effective!

  2. Hienoa tekstiä, juuri näin! Hieno tuo liikennevertaus. Tulen varmasti käyttämään sitä itsekin.

    Piratismia vastaan voi ja tuleekin taistella, mutta ei missään nimessä juridisin keinoin. Paremmat levityskanavat, paremmat palvelut, paremmat tuotteet, edullisempi hinta.

  3. Patrik Lindberg says:

    Olen täysin samaa mieltä tästä. Koska olemme pyörittäneet Meteli.net Downloads MP3 -kaupan jo pari vuotta, voin sanoa että Pirate Bay ei kuulu edes topkymppiin laillisen downloadkaupan haasteiden listalla.

    Liikenteen estäminen ei toimi, eikä mielestäni kuulu operaattorien toimenkuvaan toimia tuomarina siinä, mitä estetään ja millä tavalla.

  4. Agis says:

    Ovatko IFPI ja TTVK todellakin niin naiveja, että uskovat sivustojen blokkaamisen auttavan taistelussa piratismia vastaan? Surullista…
    Jos tämä päätös menisi läpi sehän tarkoittaisi sitä, että Googlekin joutuisi blokattujen listalle!!! (google: torrent finder number1)

  5. Aleksi Soukka says:

    Luultavasti sivujen estämisessä on kyse viestin antamisesta. Tekijänoikeusjärjestöt ajattelevat, että jos piraateille ollaankin yhtäkkiä kilttejä niin kaikka alkavat lataamaan. Kyse on pelotteesta. Tai näin ainakin itse ajattelen.

  6. marko says:

    Hyvin sanottu.. ite lopetin musiikin warettamisen, kun spotify tuli, siinä esimerkki hyvin toteutetusta palvelusta, ja mielellään siitä maksaa sen 10€ kk, toinen hyvä esimerkki on voddler. Sitä odotellessa, että joku suomalainen tekee vastaavat palvelut, ja vielä järkevään hintaan

  7. Aleksi Soukka:

    Näin voi hyvinkin olla. Tosin, termi “viestin lähettäminen” on yleensä synonyymi lauseelle “tehdään jotain, joka näyttää hyvältä, saa aikaan sellaisen fiiliksen että oltaisiin tehty jotain, mutta luultavasti teko ei auta ongelmaan yhtään tai vain pahentaa tilannetta”. Kts “lapsipornosensuuri” :)

  8. Timo says:

    Erinomainen kannanotto. Minun CD ostamiset loppuivat ensimmäiseen kopiosuojattoon levyyn joka ei toiminut autossa. Vasta Spotify:n kaltainen liostava streaming palvelu ohitti erinomaisuudessaan tiedostojen kopioimisen omilta CD levyiltä ja pääsin nauttimaan aivan uudenlaisesta palvelusta joka tekee tarpeettomaksi kaiken tiedostojen lataukset ja CD levyjen keräämiset. Te Herrat edustatte sitä tulevaa uutta ajattelua mitä mediateollisuus kaipaa. Onnea kaikille hankkeillenne.

  9. Matti Nikki says:

    Ehkä kyseessä on harhautus, halutaan viedä huomio pois tästä toisesta tekijänoikeushankkeesta: hyvitysmaksu internet-liittymiin.

    Mutta nauroin kyllä ääneen kun luin antipiracy.fi:stä tuon tiedotteen ja Securycast siellä itki että ihmiset eivät juokse heidän tuotteensä perään. Muistan kyllä sen netanttilan kun se tuli, josta heti näki että herrat eivät osanneet edes perusteita windows-ohjelmoinnista kun taustapalvelu koitti lukea jotain tiedostoa sekunnin välein että olisko jotain kommunikoitavaa – hieno IPC-mekanismi, Hermanni! Paloi hitusen hermot kun tajusin mikä perkele oli syypäänä kiintolevyni jatkuvaan ruksutukseen.

    Mietin josko Securycast olisi saanut hommansa kuntoon tässä vuosien saatossa ja menin katsomaan sitä download.mtv3-palvelua … sivu täynnä flash-mainoksia ja flash preview-nappeja jojottamassa selainta, mutta klikkasin etusivulta jotain levyä ja testasin miten ostaminen tapahtuu. “Osta”-nappi vilkautti ruudussa jotain dialogia millisekunnin ajan, sitä ei ehtinyt lukea muutakuin vasta pidemmän rämpyttämisen jälkeen. Sitten se kerran tökkäsi sen verran että ehdin lukea viestin: “tuote siirretään ostoskoriisi”. Onko tälle tehty yhdelläkään käyttäjällä käytettävyystestausta? Luulisi että JOKAINEN käyttäjä törmäisi tuohon ongelmaan!

    Noh, hetken aikaa sitten etsin ostoskoria ruudulta ja lopulta sen löydettyäni (kesti hetken, mainosbannerin tyylinen sijoitus kai maskasi sen boksin tietoisuudestani) aion klikata “kassalle”. Vaan kuinkas kävikään, käteni ilmeisesti hieman heilahti ja nappia kohti kulkiessa hiiren kursori hoverasi addthis-widgettikilkkeen yli. BAM! Kassalle-napin päälle aukesi järjettömän kokoinen “bookmark and share”-valikko. Turhautuneena siirsin hiiren ylös pois sen päältä että valikko katoaisi, ja tässä yhteydessä hoverasin valikossa olevaa “Musiikki”-nappia. Hiiren vieminen tuon napin yli venäytti auki alakategoriavalikko jolloin selaimessani se koko kassalle-nappi vieri ulos ruudulta! No, scrollasin alas ja klikkasin, tässävaiheessa sitten piti tehdä käyttäjätunnus. Tunnuksen luotuani testasin ensin huvikseni “salasana unohtunut” ominaisuutta, ja palvelu tietoturvasta välittämättä lähetti plaintextinä salasanani minulle sähköpostiini. Ilmeisesti pojat eivät vieläkään osaa kunnolla ohjelmoida. Tässävaiheessa alkoi tehdä mieli testata myös olisiko pojilta unohtunut verkkomaksun checksumin validointi, mutta en halunnut joutua syytteeseen lady gagan levyn varastamisen yrityksestä. Jätin koko ostostapahtuman kesken.

    Niinpäniin, on se hämmästyttävää että piratebaylle riittää käyttäjiä vaikka noita laillisiakin palveluja on. Ehkä ne lailliset palvelut olisivat suositumpia mikäli käyttäjät eivät haluaisi heitellä asioita seinille jo heti ensimmäisten sekuntien aikana…

  10. Jaakko says:

    Täällä hehkutetaan Spotifyä, syytä onkin sillä juuri näin helppoa pitäisi pääsy musiikin äärelle ollakin. Suosioon on varmasti myöskin syynä hinnoittelu. Nähtäväksi kuitenkin jää kuinka kestävällä pohjalla palvelu on noin rahoitusmielessä. Se on aivan selvää että Spotifystä saatavilla tuloilla ei kukaan elä.

    Se, että ihmiset saadaan maksamaan palvelusta jotain, ei vielä aivan riitä. Palvelun pitää tuottaa riittävästi jotta laadukkaan musiikin tarjonnasta saadaan nauttia tulevaisuudessakin. Maailmanlaajuisesti homma varmasti saadaan toimimaan mutta itse ainakin pelkään että tarjonta kaventuu kun pienemmät markkinat eivät vain tuota riittävästi.

  11. Eeko says:

    Kun Iron Sky ilmestyy ja on valmiina kotiteatterilevitykseen, kuinka aiotte pitää huolta oman leffanne digitaalilevityksen sujuvuudesta ja kuluttajan oikeuksista? Indietä tai ei, esim. SW Imperial Editionia en ole tainnut nähdä missään latauspalvelussa saati suorana digimyyntinä.

    Oikeassahan te tässä olette, mutta pahoin pelkään, että lopulta saamme mitä toivomme ja käsissä on Spotifyn tasoisilla tekijänoikeuskorvauksilla varustettu levitysyhtiöiden rahastushässäkkä.

    Elleivät itse taiteilijat ehdi ensin.

  12. Spotify on kieltämättä hieman ongelmallinen artistien kannalta. Se 0,0001 senttiä joka yhdestä soitosta irtoaa ei kieltämättä ole indie-bändille mikään juhlava hinta. Eri asias sitten, millaisia diilejä Spotifyn yhteistyökumppaneina olevien levy-yhtiöiden tallissa olevat artistit saavat/ymmärtävät pyytää.

  13. Eeko: pyrimme levittäjien kanssa käydyllä keskustelulla vaikuttamaan mahdollisimman tehokkaan ja teknis-laadullis-hinnallisesti kannattavan nettilevityksen puolesta, mutta jos palveluita ei ole tarjolla, edes levittäjät eivät pysty ihmeitä tekemään. Ts. teemme sen, minkä omalla rintamallamme sisällöntuottajina pystymme, olematta levittäjiä tai levitysalustan kehittäjiä.

  14. Timo Jyrinki says:

    Itse kyllä maksan mieluusti musiikista muutoin kuin Spotifyn kautta. On mukava omistaa itse tiedostot, eikä Spotifyä voi oikein kokea haluamanani maksuna tekijöille. Digitaalisen musiikin mukana voisi nykyistä enemmän toimittaa esim. CD-levyjen kansitaiteen kaltaista oheismateriaalia. Olisi mukava tehdä myös helpoksi esim. “jos olet tykännyt, klikkaa tästä muutama euro lisää” esim. fanisivujen kautta (ja vaikka tilausmuotoisestikin vuosi kerrallaan). Harva iso levy-yhtiö näine DRM:ineen tosin sellaisia sympatioita on vuosien varrella kerännyt, että siihen mitään välikäsiä haluaisin.

    Mutta joo, musiikkibisnes voi tuosta kehittyäkin. Elokuvia ei saa digitaalisesti ostaa mistään hyvälaatuisina eikä toimivina, ellei lasketa Iron Skyn tapaisia muutamia harvoja projekteja. Ja esim. Ink-elokuvallekin kyllä onneksi mukavasti onnistui lahjoittamaan pari kymppiä, mutta joutui itse metsästämään sen kopion. Vähäsen hifistelyyn päin kallellaan olevana blu ray -laatua hyvin lähellä olevaa toivoisi, mutta en haluaisi hyllyjä täyttää fyysisillä levyillä – niiden sisällön kopioiminen on sattumalta säädetty laittomaksi myös ja toisaalta ei se kovin ekologistakaan ole jos en niin tarvitse sitä fyysistä levyä. Toki motivoisi nykyistä useamman ostamista, jos sen sisällön varmuuskopioiminen ei olisi laittomaksi tehty ja pelkkä elokuvan katsominenkin blu-raylta yhtä lailla vaikeaa (ja laitonta).

  15. Kimmo says:

    Kuin Tuuleen huutais. Osuis vaan tuulimyllyn lapaan ;)

  16. Pablo Harju says:

    Seurasin jo vuonna 2000 Piilaaksossa Napsterin oikeudenkäyntiä ja ihmettelin, kuinka musiikkiteollisuus tuhlasi aikaansa tunkemalla sormeaan padon halkeamaan. Silloin jo olisi pitänyt klassisen sodankäyntiteorian mukaisesti “liittoutua kun ei voi voittaa”. Pyörittelin samoihin aikoihin erään UCLA:n tekijänoikeuksiin perehtyneen juridiikan professorin kanssa ajatuksia siitä, mikä “nettipoliisi” pystyisi tekijänoikeuksia valvomaan ja lopputulos oli, että sellaista ei ole eikä tule. Ainoaksi todelliseksi vaihtoehdoksi päädyimme teknologian mahdollistamien huikeiden palvelutasojen hyödyntämisen kautta uusien ansaintalogiikoiden järjestelmälliseen kehittämiseen. Joitakin vuosia myöhemmin EMIn Ted Cohen totesikin, että musiikki on kehittymässä tuotteesta palveluksi ja tämä on keskeisin ajatus mitä teollisuuden tulisi kaikin voimin ajaa eteenpäin.

    Pablo Harju
    Dj Online

  17. Petteri says:

    Hyvä kirjoitus! Itse katselen elokuvia nykyisin eniten Voddlerista. Syynä lähinnä mukavuus. Musiikin ostan iTunesista samalla syyllä ja sitten tietenkin kuuntelen myös spotifytä. Käytän myös paria muuta maksullista ja maksutonta palvelua vaihtoehtoisemmalle kamalle. Tässä olen tehnyt periaatepäätöksen jokunen vuosi sitten. Ostan hyvistä palveluista ja kannatan siten niiden kehittämistä. Ainoa poikkeus tästä linjasta on, että joskus joutuu etsimään sen yhden jakson tv-sarjasta joka jäi näkemättä kun ohjelmapaikkoja on siirrelty ja nauhoitat jotain digilaatikkoon jotain helvetin euroviisuja tai jalkapalloa oman suosikkisarjan sijasta. Mistä saan ko. jakson Suomesta laillisesti? Ainoastaan ostamalla koko kauden dvd-boksin. Tässäkin valitsisin laillisen vaihtoehdon, jos hyvä vaihtoehto olisi tarjolla. Mutta ei.

    Tarjooma varsinkin leffa-rintamalla suomessa on vielä liian rajallista. Jos joku vain tarjoaisi laillista palvelua, josta voit myös ladata leffan mukaan mökkireissulle ja hinnoittelu vastaisi niitä säästöjä joita fyysisen jakelun poistaminen tuo PITKÄLLÄ aikavälillä, niin siinä olisi voittaja. Vaikka osassa itunesin kautta myytävästä sisällöstä onkin drm, se on tehty vaivattomaksi eikä käytössä ole tullut vastaan ongelmia. Luulisi silti applen esimerkin kannustavan tekemään homman täällä pohjolassakin mahdolliseksi, sen verran hyvin pyörii bisnes cupertinon pojilla.

  18. Perttu Piirto says:

    Mun mielestä hyvä artikkeli. Piratismi on ongelma, mutta siitä ei pääse eroon kepillä vaan pitäisi tarjota porkkanoita. Tekijänoikeusihmiset ovat vain niin tottuneita kepin käyttöön, että yrittävät ongelman ratkaisemiseksi vain hakata entistä lujempaa joka puolelle.

    Tässä toimii taas Henry Ford-esimerkki. Jos Ford olisi kysynyt asiakkailtaan mitä he haluavat, he olisivat halunneet vain parempia hevosia. Lähes kaikki kuitenkin vaihtoivat ennemmin tai myöhemmin autoon, vaikka kukaan ei sellaista häneltä pyytänyt. Tässä tapauksessa tekijänoikeusihmisiä ei pitäisi kuunnella niin paljon, koska he ovat ongelmiensa ja ahneutensa sokaisemia. Tällä kertaa ratkaisu pitäisi etsiä digitaalisten palvelujen tarjoajien ja kehittäjien puolelta, eikä poliisilaitokselta. Ihmisille pitäisi tarjota vain järkevästi hinnoiteltu helppo maksullinen vaihtoehto, joka toimii yhtä hyvin tai paremmin kuin piraattien palvelut. Piraattien palveluissakin on kuitenkin ongelmia, eikä olisi kovinkaan vaikea tehdä palvelua, jonka käyttömukavuus olisi paljon parempi.

    Kieltäminen ei ole vastaus, ostamisen helppous ja ihmisten laiskuuteen ja turhamaisuuteen perustuvat palvelut ovat. Suuri osa ihmisistä olisi varmasti valmis maksamaan digatiilsesta ihan kohtuullisesti, jos se olisi vain tarpeeksi helppoa ja sisällön laatu on tarpeeksi hyvä.

  19. macman says:

    “Kuluttajat rakastavat TVkaistaa, joka nyt halutaan nurin, ja tilalle tarjotaan… mitä? TV-kanavien sivuilla olevia postikortin kokoisia pikselimössö-videosoittimia, jotka eivät toimi ulkomailla?”

    Eivätkä muuten ne silverlight-kikkareet toimi edes kaikilla käyttöjärjestelmillä, joten jollain Windowsilla katseleminen nyt saattaa olla suttulaatuisena mahdollista.

  20. Jari says:

    Itsekin käytän tällä hetkellä musiikkia & elokuvia palveluina.
    - Maksan spotifysta tai Nokia Ovi-palvelusta
    - Vuokraan elokuvat pääsääntöisesti verkon yli
    - Ostan digiboksi-toiminnat palveluna
    - Maksan maksukanavista, jotka saan verkon ylitse

    sen sijaan:
    - Ostan elokuvia dvd:nä vain autokäyttöön lapsille
    - En osta cd:levyjä enää sen jälkeen kun kokoelmani kerran varastettiin, palvelut riittävät.
    - En lataa netistä musiikkia, elokuvia tai tv-jaksoja ilman käyttöoikeuksia

    Ja koska olen oppinut hyödyntämään palveluja, minulta haluttaisiin velottaa kasettimaksua verkon käytöstä. En vain voi ymmärtää moista.

  21. Patrik Lindberg:

    Olisi kiinnostavaa ja keskustelulle arvokasta kuulla, millaisia vaikeuksia esim. kyseisen kaupan pyörittämiseen on liittynyt.

  22. Juha Halmu says:

    Ai ku hyvää asiaa! Nimenomaan! Tosin voi ymmärtää kommentistaan että Lauri Rek***lin työ ei ole innovatiivisuus vaan Iso Rahan (TM) rauhoittaminen. Vapaushan tuo rahalle vaaroja, ihmisillä (kuluttajat TradeMark) kun on paskantuniistin rahan suhteen, vaikka muuten haluavat nauttia elämästään mahdollisimman helposti.

    On paljon rahakkaampaa pitää monopoleja pystyssä ja rahastaa “koska voi”. Tämän Iso Raha (TM) on tiennyt jo kautta aikojen ja tähän vaivattomaan ansaintalogiikkaan se pyrkii jatkossakin luottamaan. Laurin työnantajat ovat moraaliltaan Spämmääjiä: vähällä työllä maksimaalinen voitto. Eli sikäli kirjoittajalta vähän harjaajohtavasti, että kuinka pihalla netin tekniikoist Lauri & kumpp ovat, koska he tietävät kyllä tarvittavat asiat jotka Iso Raha (TM) on heille kerrottavaksi määrännyt.

  23. Petri says:

    Veikkaus tämän kommentin:

    “Laillisen online -markkinan kehittäminen ei Suomessa onnistu, jos Pirate Bay:n kaltaisten laittomien palvelujen annetaan vapaasti jatkaa toimintaansa.”

    Olevan osittain se, että jos meillä olisi julkinenliikenne joka toimisi ilmaiseksi, niin siihen rinnalle olisi aika hankala kenenkään alkaa perustamaan liikennelaitosta joka tähtäisi maksulliseen julkiseenliikenteeseen. Ei siinä yksityisellä autoilulla ole mitään tekemistä.

    Yksi isoimpia kysymyksiä kuitenkin on, jos online kaupalle olisi näin suuri tarve, niin miksei Nokian skodarit väännä niitä pystyyn joka koneen nurkalle. Kuvittelisin että artistit kyselisivät näiden perään jatkuvasti.

  24. Perttu Piirto says:

    Jos julkinen liikenne toimisi ilmaiseksi kerran tunnissa kierrellen kaikki kylät ja vartin matka kestäisi tunnin, niin hyvin monet maksaisivat mieluusti normaalin maksun, jos vuorot kulkisivat useammin ja nopeammin. Ihmiset eivät vain jaksaisi odottaa.

    Tuollaisten kauppojen pystyttäminen ei ole itse asiassa ihan triviaalia touhua. Nokia siihen toki pystyisi ja Ovi on heidän versionsa tästä. Sisällön tuottajat (=artistit, levy- ja elokuvayhtiöt) eivät tämmöisten perään kysele, koska heidän mielestään vika on enimmäkseen vain piraateissa. Heillä oli jo toimiva systeemi jolla he saivat rahaa ja sitten piraatit rikkoivat sen. Mikä ei ole totta, piraatit tarjosivat vain ilmaisen vaihtoehdon, joka ei useimmin ole kovinkaan helppo- ja nopeakäyttöinen, eikä sillä uskalla leveillä kavereille.

    Minun mielestäni tämmöisen palvelun kyllä pystyisi monikin taho toteuttamaan ja on jo toteuttanutkin, esimerkiksi Ylellä ja Googlella on tällaisia palveluja. Ihan valmiita pakettiratkaisuja kaupan hyllyltä jokaiselle elokuva- ja levy-yhtiölle on tuskin vielä tarjolla, mutta ehkä pian jo on. Itsekin voisin tuommoisen myydä jos vain hinnasta sovitaan. ;-)

  25. Anonyymi says:

    No minä olen töissä leffa-alalla kuten kirjoituksen laatijat ja olen tasan samaa mieltä asiasta.

    En aio jeesustella, että en lataisi mitään netistä koskaan, mutta myös omat digiostokset ovat kauan sitten ylittäneet jo esim. fyysisest cd-ostokset. Leffassa käyn myös huomattavasti useammin kuin ennen.

  26. Petri: Syy miksi “Nokian koodarit eivät väännä niitä pystyyn joka koneen nurkalle” on sopimuksissa. Tarkemmin sanottuna niissä ehdoissa joita tekijänoikeusjärjestöt, levittäjät ja oikeuksien omistajat kaupoillle sanelevat ennenkuin sallivat omien tuotteidensa myynnin.

    Verkkokaupat eivät toimi siksi, että niihin vaaditaan käyttöön samat digitaaliset käyttörajoitukset. Eli siis joka kauppaan vaaditaan samat toimimattomat palikat.

    Ymmärtäisitköhän seuraavan vertauksen paremmin:
    Metro on rakennettu Mellunmäestä Tapiolaan ja junat ovat kulkeneet ajallaan jo vuosia. Niissä tosin kuljetaan pummilla, koska lippuja ei myydä kuin Nurmijärveläisille rautatieaseman ja Kampin välille. Eikä lippuja suostuta myymään, ennenkuin pummilla matkustaminen loppuu.

  27. Petri says:

    Perttu: olet kyllä ensimmäinen, jonka kuulen kertovan että P2P latauksia voi verrata hitaaseen ja kiertelevään julkiseen liikenteeseen :D Mun mielestä P2P-verkot toimii nopeasti ja ovat ilmaisia. Joten saada P2P-käyttäjät siirtymään maksullisiin palveluihin on epäilemättä haastava. Ja mielestäni siihen LR viittaakin, vai?

    Jarmo: Eli jos teet _hyvän_ webbikaupan ja meet myymään kauppapaikkaa artistille suoraan, saat rukkaset? Ja nyt en tarkoita että meet Top100:een myymään, koska heillä eittämättä on omat sopparinsa tästä ikuisuuteen isojen levy-yhtiöiden kanssa. Mutta on varmasti muitakin artisteja joilla ei vastaavia esteitä olisi. Ja jos tällä tavoin saadaan siirrettyä artisteja pois teoston yms. piiristä, lakkaa Teosto olemasta.

    Voin toki olla väärässä – kun en tunne kulttuurialaa tarkemmin – ja opin hiljalleen viisaammaksi, toivottavasti :D

    Patrikin omakohtaiset kokemukset meteli.net:n pyörittämisestä olisi tosiaan mielenkiintoista luettavaa.

  28. anonyymi says:

    Tämä aikaisempi jokakeväinen levyale oli aika hyvä osoitus siitä, miten huonosti tuolla ymmärretään ihmisiä. Ilmeisesti sen tarkoituksena oli toimia “sisäänheittomekanismina” levyostoksille.
    Ostajalle se tosin näkyi kahden totuuden vahvistumisena:
    1) nykyään myydään vain paskaa, ja
    2) levyjen ei tarvitsisi olla ylihintaisia ja niitä voitaisiin myydä halvemmalla. (Ja enemmän.)

    Teostolle ja kumppaneille terveisiä: Katsotaan niitä ostamisia sitten kun olette kumonneet Lex Karpelan. Jos teitä ei kiinnosta minun oikeuteni, minua ei kiinnosta teidän “oikeutenne”.

    PS. Oletteko huomanneet, että TTVK näyttäisi käyttävän sivuillaan logona copyright-merkkiä. WTF? Onko tuolle myönnetty tavaramerkki tjsp.?

  29. Juusti says:

    Yhteistyön tekemisestä vastaantaistelun sijasta samaa mieltä. Liikennevertaus ei kuitenkaan ole toimiva. Nyt yksityisautoilijat maksavat kuitenkin 1) autosta 2) autoveroa 3) polttoaineesta. Kun varettaja lataa netistä, hän maksaa korkeintaan tietokoneestaan ja nettimaksusta. Jää tuo verotusaspeksti kokonaan pois. Tulisiko piratismista yhteiskunnallisesti hyväksyttävää jos jokaisesta ladatusta kappaleesta/elokuvasta maksettaisiin hiukan veroa?

  30. Samppa says:

    Kommenttina tuoreemman blogimerkinnän “Meidän näkemyksemme on, että piraatit ovat alipalveltuja asiakkaita” -lausahdukseen, kun siellä asian kommentointi kiellettiin:

    Tuo on tietyllä tapaa idealisoitu näkemys, joka varmasti osan kohdalla paikkaansa pitääkin, mutta menee kuitenkin turhan yleistäväksi. Tuskin lienee liian rohkeaa väittää, että aivan peruspiraatti (perspiraatti?) toimii kuitenkin nimen omaan ilmaisuuden houkuttelemana tilaisuuden tehdessä varkaan. Näin itsekin aikoinaan moista harrastaessani toimin, en “hetimullekaikkinyt”-mentaliteetin pakottamana sen johdosta ettei muualta olisi rahallakaan saanut.

  31. Anonymous says:

    Tänään juuri uutisoidaan Kopioston uudesta “digiluvasta”[1]. Koululaiset ja opiskelijat eivät saa kopioida suuryhtiöiden omistamaan musiikkia tai elokuvia koulutöihinsä, mutta he saavat kopioida minun kirjoituksiani tai valokuviani. Kaiken huippu on se, että Kopiosto maksaa omille jäsenilleen minulta kerättyjä ja koululaisten opetusbudjetin kautta kulkeneita veroeuroja siitä hyvästä, että koululaiset käyttävät minun töitäni.

    Osa töistäni on jo valmiiksi CC-lisensoitu, ja loppuihinkin töihin minulta saisi kysymällä luvan ihan ilmaiseksi, jos kyse on tuotokseni käyttämisestä osana koulutyötä. Mutta Kopiosto ilmoittaa, että minun CC-lisenssini ehtoja tai muita tekijänoikeuksiani ei tarvitse kunnioitaa, kunhan ette vaan kajoa suuryhtiöiden tekeleisiin.

    [1] http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/article634266.ece

  32. Anonymous:

    CC-lisenssin tunnustaminen olisi kyllä erittäin, erittäin tärkeä juttu.

  33. Petri: Itse artisteilta tuskin tulisi paljoakaan rukkasia, ovathan monet ottaneet juuri musiikkipuolella härkää sarvista ja tehneet homman itse. Sen takia musiikin saralla noita toimivia laillisia palveluita alkaakin jo olla – niissä yleensä tosin on kynnyksenä vaatimus luottokortin käytöstä.

    Elokuvapuolella olen käynyt näistä asioista puhumassa suoraan tuottajille ja sielläkin on tunnuttu asia ymmärtävän – ainakin siihen asti, kunnes seuraava kopiosuojaustekniikkaa kauppaava myyjä puvussaan tulee ja kertoo, että “mutta meidän systeemi toimii ja kaiken lisäksi se on murtamaton”.

    Pullonkaulana ovat nähdäkseni pääasiassa levittäjät, joiden merkitys digimyynnissä vähenee, sekä tekijänoikeusjärjestöt. Nämä tahot tapaavat olla se “vastapuoli” kun piraateista puhutaan ja kaikkiin kompromisseihin tai vaihtoehtoisiin näkemyksiin suhtaudutaan kutakuinkin yhtä avomielisesti kuin venäjää puhuvaan muukalaiseen talvisodan kotirintamalla.

  34. Keijo Räävi says:

    Ihmettelen suuresti sokeaa uskoa latauspalvelujen ihanuuteen.

    Edelleen hedelmällisintä on ostaa musiikit ja elokuvat fyysisinä tallenteina koska näin toimimalla tuetaan ja työllistetään sisällöntuottajien ohella muitakin alalla työskenteleviä.

  35. Jyri Jokinen says:

    Paradoksaalista on sekin, että Elisa toisaalta pyörittää omaa verkkovideovuokraamoa ja toisaalta sallii yhteydet Pirate Bayhin. Luulisi, että jos PB estää laillisen palvelun kehittämisen, niin se olisi jo blokattu. Tietääkö Elisa jotain, mitä TTVK ei tiedä?